A brit billentyűs, Roger O’Donell leginkább a ’80-as évekbeli tevékenysége nyomán ismert: olyan zenekarok aktív tagja volt, mint a The Psychedelic Furs, a The Thompson Twins és a The Cure. Együttes tagjának lenni azonban előnyöket és hátrányokat is jelent. „Előnye, hogy az ember nincsen egyedül, fizetés kap, és mindig van kit hibáztatni, ha valami rosszul sikerül” - jegyzi meg nevetve. „Az egész kreatív szárnyalást auz határozta meg, hogy mi jó a csapat számára. Idővel elvesztettem a célját annak, hogy elsődlegesen zenével foglalkozok” - jelöli meg a hátulütőket. „De aztán felfedeztem, hogy nem a zene szeretete szűnt meg, egyszerűen csak el kellett kezdenem magam számára alkotni újból.”
A zsilipek megnyitása
Amikor O’Donnel véletlenül az interneten felfedezte, hogy kiraktárk a The Cure tagjai közül, a bosszúság hamar édessé vált. „Erőszakos mozzanatnak éreztem, és mint minden drámai dolgot, ezt sem volt könnyű megemészteni. De később úgy kezdtem látni, hogy ez egy jó dolog számomra. Sosem próbáltam ki ugyanis a saját stílusomat, a saját művészetemet, és nem akartam belegondolni, hogy ősz hajjal a kerekesszékben azon bánkódok, hogy miért nem próbáltam meg sosem.”
Ha O’Donnell valaha úgy érezte, hogy a zenekarok elnyomták benne a saját dallamot, első szólóalbuma, a The Truth in Me szertefoszlatta ezeket az aggályokat. A muzsika teljes egészében a Mac platformon lett rögzítve és keverve a Logic Pro alkalmazás segítségével, végeredményként pedig a zene lüktető, buja ihletésű hangáradattá tört ki. „Amikor kiléptem a The Cure együttesből, úgy tűnt, hogy az addigi zeném egyfajta visszafelé folyás. A The Truth in Me hihetetlenül gyorsan bontakozott ki bennem, amint azt éreztem, hogy felszabadult a belső kreatív csatornám.”
Tisztelgés a szintézis előtt
O’Donell számára a felvétel tisztelgés azok előtt a zenészek előtt, akik hatottak rá az évtizedek alatt: Frank Zappa, Jimi Hendrix, Herbie Hancock - és a 25 év alatt a billentyűkön megszerzett tapasztalatok és tudás előtt.
Szokatlan művészi választása a komponálás és a felvétel során a Moog Voyager nevű szintetizátorra esett. O’Donnell régi kapcsolatot ápol a céggel és alapítójával, Robert Mooggal, aki a feltaláló életéről szóló filmhez egy zenével is hozzájárult. Mint billentyűs, természetesen ismert volt előtte a szintetizátor hírneve. „A legtöbb ember a különös űrbéli zajokról vagy az átlagos pop hangjáról ismeri” - mondja nevetve. Tisztában volt azzal, hogy ez a hangszer általában nem a melegségéről, az emberi hangzásáról ismert. De ellentmond ennek a bevett véleménynek: „Rendkívül változatos hangszer. Néhány kézben - mint mondjuk Stevie Wonder vagy Herbie Hancock - érzelmes és természetes hangzást alkot. Lenyűgözött a hangok széles spektruma, amelyet ez az egyetlen hangszer képes megszólaltatni. Mondhatjuk, hogy megtaláltam a hangom a Moog Voyager segítségével.”
Nem erőltetett azt mondani, hogy a Mac volt a másik legfontosabb hangszere. „Egyszer azt kérdezték tőlem, hogy mi az az egy dolog, amiről sosem mondanék le, és azt válaszoltam: a Mac-em. Az Apple IIGS óta használtam Apple számítógépet, és a Mac rendkívül sok lehetőséget nyitott meg előttem. Mindennek a szívében ott található, amit alkottam. Hihetetlenül hasznos - mintha a társam lenne a zenekarban.”
Nem volt élet a Logic előtt
O’Donnell természetesen a termékcsalád legerősebb modelljeit, a Mac Pro asztali munkaállomást használja a stúdióban és a MacBook Pro mobil gépet mindenhol másutt. „iCloud kontómmal levelezek. Szinkronizálom a naptáraimat, a címtáramat, Messages / Üzenetek segítségével csevegek a barátaimmal és a kollégáimmal, és a Photos / Fotók segítségével tárolom el az emlékeimet. Emellett használok Adobe Photoshopot és Dreamweavert a weblapom kezeléséhez.”
A zenekészítéshez a Logic Pro alkalmazást használja, amely egy MOTU 828 hangkártyával egészül ki. „A Logic Pro alkalmazást 2006 körül kezdtem el használni, és az évek alatt teljesen bekapcsolódott a munkába, ma már el sem tudnám képzelni nélküle az életemet. Alapvetően tetszik az a megközelítés, amit az Apple alkalmaz: én nem informatikus vagyok, hanem zenész, és szeretem, hogy egy pro alkalmazást könnyedén meg tudok tanulni, még az extra funkcióit is, saját magam. Gyakorlatilag azonnal lehet vele dolgozni, és a benne lévő virtuális hangszerek is sok lehetőséget megnyitnak. Elképesztő, hihetetlen hangok hozhatóak létre, és sok jó kreatív eszköze van.”
„A Logic Pro a stúdióm. Minden, amit komponálok közvetlenül a Logic Pro felületére kerül. Kiváltotta a klasszikus keverő pultokat, és teljes egészében a Mac-en teszi lehetővé az efféle munkát.”
Minden a Mac-en
Roger O’Donnell első önálló albuma, a The Truth in Me a zenész és élettársa, Erin Lang vidéki Pear Tree Studiójában készült, ahol a jelentős mennyiségű tehéntej mellett a nyugalmas környezet biztosította a hátteret a kiegyensúlyozott munkához. A produkció producere Mario Thaler volt, aki hasonló környezetben alkot, csak éppen annak német megfelelőjében, München közelében.
„Eleinte az volt az ötlet, hogy a keverést klasszikus eszközökkel végezzük el, de mint mondtam, nem vagyok technikai zseni. Végül Mario számára is tetszett a Logic Pro ötlete, és az egész munkát a szoftverben végezte el. A hangzás pedig olyan lett, amilyet szerettünk volna. Egyértelművé vált, hogy ha van Logic, nem kell semmi más.”
Azóta O’Donnell másként régimódi: ahhoz ragaszkodik, hogy minden rögzítés és keverés a Mac-en történjen.
Az album reklámját és a videóklipeket a Tokióban dolgozó Richard Cornelise alkotta meg a Final Cut Pro segítségével. Az első klip, a Treasue állóképes animációt tartalmaz, és az iTunes-ban is elérhető. „A Final Cut Pro elképesztően egyszerű. Fantasztikusan megbirkózik a több sávos produkciókkal. Az importálás, a sávok kezelése, az idővonal, az egész munkafolyamat nagyon célirányos és egyértelmű.”
Roger O’Donnell annyira belejött a Final Cut Pro és a Logic Pro használatába, hogy több brit Apple Store-ban is megjelent, és teltházas előadást tartott az alkalmazások használatáról.
A színpadon
A Mac nem csak a stúdióban és az utazás közben kiváló partner, hanem akkor is, amikor O’Donnell fellép. A MacBook Pro segítségével a fellépés közben is kiaknázható a Logic Pro és az Ableton Live tudása, hogy hangmintákat, ismétlődő ritmusokat játszanak be, míg O’Donnell a Moog Voyager segítségével kelt életre hangokat. A MacBook Pro látja el a szekvenszer feladatát a koncertek közben.
Hálából az őt inspiráló zenészeknek O’Donnell célja volt, hogy a The Truth in Me jópár dallamából GarageBand hangmintákat hozzon létre és publikáljon. „Honnan jön a zene? A sajátunk igazán? Úgy gondolom, hogy ez egy együttműködés eredménye. Benne van summázva mindaz, amit előtte hallottam, és csak egy állomása vagyok a folyamatnak. Így aztán természetes, hogy átadom egy részét a létrehozott tartalomnak mások számára is. Ha kapsz valamit mástól, úgy ildomos, ha te is adsz valamit.”
Forrás: Apple Pro rovat
Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: