2008. decemberi premierjétől egészen a 2012-es évadzáróig a Leverage című sorozat olyasvalamit ért el, amely említésre méltó a tévésorozatok kíméletlen versenyében: stabilan és folyamatosan növelte a nézői táborát.

A Chris Downey és John Rogers szerzők nevével fémjelzett sorozatot az Electric Entertainment nevű cég gyártotta a TNT tévécsatorna részére, és míg a sorozat a nézőket ragadta magával, addig a műsorkészítés Final Cut Pro alapú technikája a szakmát nyűgözte le. A Leverage kezdetén a szakemberek a Final Cut Pro korábbi verziójával kezdtek el dolgozni, de a Final Cut Pro X megjelenésekor a rendező, és nem mellesleg a cég vezetője, Dean Devlin úgy döntött, hogy hamar kipróbálja a videós utómunka legmodernebb környezetét. Hamarosan lenyűgözte az új szerkesztői formula páratlan gyorsasága és újszerű szerkesztési megközelítése. A gyors váltás révén hatékonyabb és rugalmasabb, teljesen digitális alapú munkafelületet tudtak kialakítani.

Devlin a Final Cut Pro használatának legfőbb előnyeként a minőséget emeli ki: „Mindig nagyon nagyra törőek voltunk a műsor kapcsán, és bár a gyártási minőségünk általában megelőzte a riválisainkat, még tovább szerettük volna növelni ezt az előnyünket. Ennek jegyében ruháztunk be RED EPIC 4K kamerákba. Ezek jóval nagyobb méretű, és vele párhuzamban sokkal jobb minőségű képet eredményeznek. Ezekkel azonban a Final Cut Pro X mindenféle fennakadás nélkül megbirkózik. E szoftver jóvoltából az utómunkához való viszonyunk szíve és lelke, az idevágó technológia és kreativitás teljesen átformálódott.

A Final Cut Pro korábbi változatait is szerettük: amikor 2007-ben elkezdtünk a programmal dolgozni, hamar kifizetődött, mert valóban jobb eredményeket értünk el vele. Rugalmasabbá vált a munka, és ezzel sok-sok időt és pénzt takarítottunk meg. Sok-sok kreatív lehetőség megnyílt, amely minden munkafolyamatra kihatással volt. Amikor megjelent a Final Cut Pro X, úgy tekintettem rá, mint ennek a lehetőségnek az ismétlésére, és úgy tűnik, hogy a lépés kifizetődő volt - újból.

Úgy gondoljuk, hogy a Final Cut Pro X a jó példa arra, miként lehet a fájl alapú munkafolyamatot a legjobban megvalósítani. A Leverage kapcsán olyan dolgokat tudtunk vele megvalósítani, amelyeket egy kábeltévé sorozat esetén mások nem tettek volna, mert egyszerűen az idevágó digitális technika túl nagy költség igényű lenne. Ritka olyan televízió műsort látni, amely egyetlen epizódban több mint 40 különféle vizuális effektust alkalmaz. Vagy éppen 4-5 napig dolgoznak a hanganyagán. Mindezt úgy értük el, hogy részenként 1,8 millió dollár alatt tartottuk a költségeket.

Az Electric Entertainment a portlandi forgatási helyszínről beérkező jelentős mennyiségű mozgóképet és hanganyagot a Sync-N-Link X nevű alkalmazással hozza szinkronba, amely a Final Cut Pro X metaadat támogatására épít. Ezzel összekapcsolhatóak a hangfelvételek a hozzájuk tartozó mozgóképekkel.

A Leverage március elejétől augusztus végéig futott a televízióban. Összesen 15 darab, egyórás rész készült Portlandben. A forgatás közben a nyersanyag folyamatosan jutott el Hollywoodba, ahol az Electric Entertainment szakemberei 11 héten át dolgoztak a sorozat egy évadján.

Noha a felvételeket 4K felbontásban készítették, a szerkesztés során HD proxy felvételekkel dolgoztak annak érdekében, hogy a műveletek kellő gyorsasággal történjenek. A RED kamera .r3d kiterjesztésű iratait a RED ROCKET PCI Express kártya segítségével a valós időnél gyorsabban ProPres Proxy médiává alakítják, hogy a feldolgozás a számítógépek erejének megfelelő méretben történjen. A proxy révén a ténylegesnél kisebb méretű tartalommal van mód dolgozni, amelyet a program aztán az eredeti médiára alkalmaz.

Az Electric Entertainment Hollywoodban lévő központja Xsan hálózaton tárolja a forrásanyagokat annak érdekében, hogy egyidejűleg több kolléga is hozzá tudjon férni a tartalmakhoz, és ne kelljen lineárisan végezni a munkafolyamatot. Az Xsan fájlrendszer az Apple kifejezetten kreatív szakterületek számára készített megoldása a konkurens hozzáférések menedzselésére.

A sorozat készítése során a Final Cut Pro X hasznos képességei révén rendre tartani tudták a határidőket, és már az első rész is az elvárt minőségben ment adásba.

Brian Gonosey, a vágó legenda arról beszélt, hogy a Leverage teljes ötödik évada a Final Cut Pro X alkalmazással készült. „Az idővonal használata kapcsán a Final Cut Pro X nagyon sima átállást hozott. A mágneses idővonal fantasztikus fejlesztés: rengeteg vágást végzek az idővonalon, és jó dolog, hogy sosem kell aggódnom a szinkron elvesztése miatt. A vágási és csévélési műveletek az idővonalon nagyon logikusak és kézre állnak. A hullámforma kijelzési megoldás révén a párbeszédek vágása is leegyszerűsödött. Összességében nagyon könnyen és jól használhatóak az eszközök.

Az utómunkán túl Gonosey a Final Cut Pro X egyéb funkcióinak is hasznát vették: „Előfordul, hogy valamelyik kamerát éri egy olyan fényforrás, amely nem kívánatos színeket eredményez, és ezt csak a letöltés után látjuk. A beépített színkezelési megoldások révén ezeket fennakadás nélkül kezelni lehet.

Szintén nagyon lelkesen nyilatkozott a próba (Audition) funkcióról, amely révén egy klip helyett több változatot vagy más klipeket is ki lehet próbálni a filmben. A különböző verziók között pedig könnyedén válthatunk. „A hangmérnökömmel rendszeres az a munkamódszer, hogy elkészítek egy szerintem jó változatot, átküldöm a számára, ő pedig úgy küldi vissza, hogy mindkettőnk elgondolásai szerepelnek a produkcióban, és egy-két gombnyomással válthatunk a verziók között. Ez megkönnyíti a kreatív választást, és több lehetőséget ad a kísérletezésre. Az Audition funkció zseniális lehetőség minden olyan munkakörnyezetben, ahol több ember együttes munkája révén születik meg a produkció.

Dean Devlin rendező arra is kitér, hogy a Leverage egy-egy epizódját egyszerre több kamerával rögzítik. A kamera szögek alkalmazása kapcsán a Final Cut Pro többkamerás munkafelülete igazán hasznos megoldásnak bizonyult. „Egy robbanási jelenetet kilenc kamerával rögzítettünk. Ez persze kiemelkedő mennyiség volt, de szinte mindig legalább két-három kamerával rögzítünk egy-egy jelenetet. Szóval jó alaposan próbára tesszük a szoftver képességeit. Ha a Leverage sorozatot túléli, akkor mindent kiáll” - viccelődik a rendező.

Rengeteg szerkesztés és munka van egy-egy epizódban, de nem az a jól elvégzett munka, ha a néző azt mondja: ‘nézd mennyi munka van benne!’ Akkor végeztünk jó munkát, ha a produkció sima, a szerkesztések észrevétlenek, természetesek, gördülékenyek. A Final Cut Pro X ebbe az irányba tesz nagy lépéseket, így továbbra is ragaszkodhatunk a show legjobb látványához.

Amikor a TNT elfogadja egy epizód Gonosey által készített végleges változatát, a szerkesztési művelet lezárul. A produkció mozgóképének XML adata a DaVinci Resolve programba kerül, ahol végleges színkezelésnek és világosításnak vetik alá. A hang a Marquis X2Pro Audio Convert segítségével a Pro Tools irányába utazik tovább. A Final Cut Pro XML alapú produkciós irata révén kiváló átjárás van a különféle professzionális utómunka alkalmazások között: a produkció iratai oda- és visszaírhatóak.

Az Electric Entertainment az Apple számára olyan komoly referenciának számított, hogy az új Mac Pro 2013-as bejelentése előtt a cégnek is adtak ki titkos teszt példányokat annak érdekében, hogy szakmai véleményükkel segítsék a cég munkáját a fejlesztésben.

Az Electric Entertainment hivatalos weblapja…

Cikk: Apple Pro rovat

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: