A Final Cut Pro aranyérme Athénben
A világ páratlan audio-vizuális élményben részesült a 2004-es athéni olimpiai játékok megnyitó és záró ünnepségén és az Apple technológia felbecsülhetetlenül értékes segítséget adott az esemény színvonalas közvetítésében a világ nagyobbik része felé.
A 28. újkori olimpiai játékok eseményein 72000 helyszíni és 4 milliárd televíziónéző kísérte figyelemmel a 15 nemzetből származó 4000 előadó és önkéntes előadásait. Mindkét összetett és erősen koreografált esemény innovatív grafikus, mozgóképes és audió megoldásokkal került közvetítésre - teljesen mértékben Apple hardver és szoftver megoldásokkal a londoni székhelyű Jack Morton Events cég feldolgozásában.
Az athéni szervező biztosság (ATHOC) művészeti rendezője, Dimitris Papaioannou volt az, aki átlátta az eseményeket, és aki meghatározta az irányelveket a mozgóképes és animációs tartalom elkészítése kapcsán. A megnyitó ünnepségen kivetítések és a kijelzőkön megjelenő mozgóképes kompozíciók formájában mutattak be egyedi produkciókat. Ekkor elsősorban a képviselt 202 nemzet motívumait mutatták be. A záró ünnepség ezzel szemben dinamikusabb volt táncos és zenés eseményekkel - erre az alkalomra különböző, az olimpián készített emlékezetes jelenetekből készítettek összeállítást, amely további lendületet adott a záróünnepségnek.
Az eseménnyel kapcsolatos feladatok ellátása megannyi logisztikai problémát is felvetett a Jack Morton csapatnak. A megfelelő munkahelyszín kialakítása érdekében a szerkesztő és animátor kollégák már 10 hónappal az olimpia előtt megérkeztek Athénbe. "Ahogy megérkeztünk Görögországba, megrendeltük a szükséges Apple hardver és szoftver termékeket a brit Apple Store-ból" A hardver összeállítás kettő Power Mac G5 és kettő Power Mac G4 számítógépből állt kiegészítő FireWire és PCI kártyákkal, illetve 23 hüvelykes Apple Cinema HD kijelzőkkel. A csapat legfontosabb szoftverei a Final Cut Pro HD, DVD Studio Pro, Logic Pro, illetve Adobe After Effects Pro és az Avid Express Pro voltak.
"A Final Cut Pro HD nagyszerű kreativitás serkentő eszköz" - mondja a technikai producer Matt Johnson - "remekül ki tudjuk vele próbálni az ötleteket - mind a videót, mind pedig az animációt."
"Emellett remekül együttműködik az After Effects-cel is, hiszen azonos struktúrát használnak. Enélkül a képessége nélkül sokkal nehezebb lenne kreatívnek lenni."
A felvételek során nem egyféle formátumot használtak, hanem DVCPRO-50, DVCPRO-25, miniDV és Digital Betacam (35 mm) formátumokat. Ez nyilván a kamerák helyével és méretével volt összefüggésben. Ám "a Final Cut Pro HD ezen a téren is megmutatta a rugalmasságát, mert semmi probléma nem volt a különböző formátumok használatával ugyanabban a produkcióban" - mondja Johnson.
Mivel nem egy ember dolgozott az egész produkción, hatalmas előnyt jelentett a Power Macintoshok beépített FireWire 800 és Gigabit Ethernet képessége, amely lehetővé tette a nagy fájlok gyors hálózati elérését és másolását. "Ha újra neki kellene fogni, már bevetnénk az Apple Xsan megoldását is" - jegyzi meg lelkesen Johnson. (Az Xsan csak hónapokkal az olimpia után, 2005 januárjában jelent meg.)
Egy hasonlóan fontos része a ceremóniáknak a hang volt - amiben közel 1 terabyte-nyi digitális hanganyag vett részt. George Koumendakis, az esemény zenei rendezője 2003 májusában kezdett el a zenei producer Julian Scott-tal dolgozni. "A nyitó és záró esemény zenéjén párhuzamosan dolgoztunk London és Athén között ingázva. Mivel a zeneszerzés és felvétel ideje nem volt túl bőséges, még egy héttel az esemény előtt is voltak felvételek. Mivel Mac-kel dolgoztunk, megkaptuk azt a rugalmasságot, amire szükségünk volt."
A zenei anyagok több forrásból táplálkoztak: tradicionális görög motívumokból, klasszikus zenéből, és egy görög monostor harangjának a zenéjéből is. A zenei forrásokat először iTunes-ban blokkokba csoportosították, amelyeket aztán a Logicban használtak fel a Power Mac G5-ök egyikén.
A Julian Scott vezette csapat az iCal szoftvernek is nagy hasznát vette a produkciók időzítése és egyes alkotási emlékeztetők kapcsán. A QuickTime megannyi formátuma révén pedig a különböző helyszínek közötti hálózati adatcsere vált egyszerűvé.
A Power Mac G5 és Logic alkotta munkaállomásról Scott csupán ennyit mond: "Szinte abszolút tökéletes volt."
Forrás: Apple.com Pro rovat
Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: