Vince Foster az egyik legnagyobb név a világítási szakmában, de manapság a munkája messze túlmutat az egyszerű világítástervezésen, és a számítógépes grafika és a videó birodalmára is kiterjed. Lelkes Apple-rajongó és régóta Mac-felhasználó, fegyvertárának kulcsfontosságú eszközei közé tartozik az Apple díjnyertes Motion és Final Cut Pro szoftvercsomagja.

A dolgok nagyot változtak azóta, hogy a tágra nyílt szemű Vince Foster első napját töltötte a világítás területén a szórakoztatóiparban. Saját bevallása szerint a 16 éves korában szó szerint bekönyörögte magát első munkahelyére, miután az 1970-es években a Genesis knebworth-i koncertjén a fények, a lézerek, a füst és a mozgó tükrök együttes hatása alá kerülve beszeretett a szakterületbe.

Azóta szakmájának legtetejére jutott, ami nem pusztán elhivatottságának és hatalmas – és még mindig bővülő – készségeinek mércéje, hanem annak a mélyreható hatásának a mutatója is, amelyet a technológia gyakorolt a világításra az eltelt időszakban.

Az 1970-es években a világítástechnika a minimumon volt – valójában egy lámpa csak fel- és kikapcsolni tudott. Foster kiegészíti: „Tehettek elé színes gélt is, hogy például kék vagy piros sávokat hozzanak létre, de nagyjából ennyi”.

Most a technológia központi szerepet játszik Foster munkájában. A tervezéshez és a prezentációhoz egyaránt használja az Apple hardver és szoftver termékeit. Büszke tulajdonosa a csúcs mobil gépnek és a csúcs asztali gépnek egyaránt. Emellett számos szoftvert használ, beleértve a Nemetsheck 2D-s és 3D-s CAD-staple-jét, a VectorWorks-t és az ACD Systems műszaki illusztrációs eszközét, a Canvast, valamint az Apple Motion mozgó grafikus programját és a Final Cut Pro videó utómunka alkalmazást. Számos más Apple szoftvercsomagot is aktívan használ, beleértve a Logic Pro zeneszerző programot, a Music / Zene alkalmazást és az iMovie-t.



A Motion különösen jó a szöveg mozgatására és dinamikus formálására, amit nagyon gyakori vizuális elem – például nagyítom és kicsinyítem, betűtípust váltok, valós időben mozgatok. Nagyon sokat használtam a programot Massive Attack koncertjeinél.

A Music / Zene alkalmazás egy másik fontos Apple-szoftver a Foster munkafolyamatában. Azt mondja: „Szó szerint forradalmasította a munkamódszeremet”. Korábban a tervezési folyamat elején Foster az adott előadó lemezcégétől kérte a szükséges dalokat. Azt mondja: „Minden CD-t, amit valaha készítettek, elküldtek nekem, és hosszú éveket töltöttem a dalok betöltésével és újratöltésével, hogy a megfelelő sorrendbe rakjam őket. Most egyszerűen belépek a Music / Zene alkalmazásba, elérem vagy letöltöm a szükséges dalokat, és létrehozok egy lejátszási listát.

Vince rajong a Logic Pro zeneszerző alkalmazásért is, amely nagy hatással volt rá Kylie Minogue Showgirl turnéjára való felkészülése során. Így magyarázza: „A próbákon megkértem a hangmérnököt, hogy adja át a zene fájlokat, amiket hazavittem. Letöltöttem a fájlokat az otthoni számítógépemre, és elkezdtem dolgozni velük. Valóban láttam a hullámformát, ami nagyon hasznos tervezési célokra, mivel a hangnak és a fényeknek tökéletesen szinkronban kell lennie.



Foster nagy áttörése akkor következett be, amikor fénytervezőként dolgozott egy 1993-as Erasure turnén. Azóta olyanoknak tervezett világítást, mint az R.E.M., Peter Gabriel, a Massive Attack, Phil Collins, a Steps, Jamiroquai, Travis, a Basement Jaxx és Kylie Minogue – beleértve a nagy hatású Showgirl turnéját, amely hatalmas, több mint 250 „intelligens” fénnyel büszkélkedhetett. A világító eszközök saját processzoraikkal vannak felszerelve, amelyeket célirányos elosztókon keresztül vezérelnek az arra hivatott szakemberek Foster világítási konzoljáról.

Filozófiája egyszerű. „Szeretek jó kinézetű dolgokat csinálni ügyfeleimnek, és szeretem, ha valami jól néz ki. Az Apple nem köt kompromisszumot a szoftvere terén, csak azért, mert a hardver jól néz ki. Pedig más területen gyakran tapasztalom, hogy az innovációban az egyik kompromittálódik a másikért”.

A világítás egy költői médium”- magyarázza Vince Foster. „A fénynek számtalan lírai asszociációja van, és a fényben úszó tárgyak fizikai természete nagy hatást ad ezeknek. (…) A világítás egy költői közeg, amelyben dolgozunk. (…) A fény a tér erőteljes formálója is. A tervezett terekben a természetes és mesterséges fényhatások manipulálása kulcsfontosságú eleme a színpadtervezésnek.



Vince úttörő szerepet játszott a LED-ek használatában, amelyeket kezdetben számítógépekhez, autójelzőkhöz és egyéb elektronikai termékekhez használtak, amelyek elsősorban vörös színű fényt használtak. De miután már zöld, fehér és kék LED-eket is gyártanak a kívánt méretben és fényerővel, a lehetőségek szinte korlátlanok.

A Foster által tapasztalt legnagyobb forradalom azonban – amely tükrözi az iparág fejlődését általában – az asztali videók széles körű elterjedése volt. Foster választott eszköze pedig az Apple Final Cut Pro csomagja. Azt mondja: „A LED-technológia a jelenlegi alapvető dolog a világítástervezésben. A kisfeszültségű LED-botokat és képernyőket egymás mellé helyezhetjük hátteret képezve, vagy használhatunk LED-es hátteret. Aztán ezekre a pálcákra adat formájában fényt vetítünk, vagy számítógéppel generált grafikát vagy akár videófelvételt használunk.

A fejlesztés eredményeként a Foster részecskegenerátort használ például tűz- és vízeffektusok létrehozására, valamint saját videofelvételek készítésére – mindezt a Final Cut Pro alkalmazásban szerkesztve. A felvételeket egy dedikált Mac készülékről játssza le az élő show alatt, és a világítási konzolról vezérli.



Foster így folytatja: „Mostanában filmrendezőként és világítástervezőként írom le magam – olyan valaki vagyok, aki videókat készít. A munka folyamatosan változik, és ezek a változások nagymértékben összefüggenek az általam használt technológiával”, így a Mac gépekkel és Apple szoftverekkel.

Vince Foster cégének hivatalos lapja…

A cikk forrása: Apple Pro rovat.

 



 


     Keresés a lap tartalmában a Google motorja segítségével: